Boganmeldelse: Psykoterapi: lektioner i poetisk forældre

Eller bære en dyster rynke panden?

Beroligende voksne hænder

Ser ud til at trøste mig

Nu vil jeg miste min saldo

Eller trodse Jordens tyngdekraft?

- Den Balancing Act, fra Psychoetry af Brian Wohlmuth

Dette er en af ​​over en halv snes originale digte i Brian Wohlmuth bog, Psychoetry: Undervisning i Poetic Parenting. Denne varme og indsigtsfuld bog giver et overblik over forældrerollen børn fra barndom gennem ungdomsårene, hvert kapitel fremhæves af et digt. Bogen leverer en hurtig læst - hvert kapitel kun en side eller to, som kan være lige den rigtige længde for en travl, søvn-berøvet forælder. Kapitel Emnerne spænder fra separationsangst og tillid til mobning og tab, vigtige emner i livet i et udviklingsland barn.

Wohlmuth ved, hvad han skriver om - han er en licenseret ægteskab og familie terapeut med en Master i Psykologisk Rådgivning, og over 25 års erfaring med at arbejde med familier samt speciale i børn og teenagere med særlige behov. Han bringer denne viden til bjørnen i denne bog, der kombinerer poesi og prosa i et lys, men meningsfuld tekst.

Kapitlet Divide and Conquer begynder med digtet Day One. ”Midt tårerne / du har tørret i årevis / Du sagde, 'Du må ikke græde / Give det en chance / Du vil være i orden / ud af mit syn / Gør hvad de siger / Make venlige play / og dele de legetøj / med piger og drenge... / så som jeg frygtede / du forsvandt...”Wohlmuth bruger denne som en åbning for at diskutere de udfordringer et barn står over, når der begynder at adskille fra sine forældre, og hvordan, som forældre, kan vi støtte dem. Han skitserer behovet for opmuntring, kammeratskab og også følelsesmæssig inddæmning som barnet begynder at individualisere. Han tilbyder enkle aktiviteter, såsom rollespil adskillelsen, deling historier, og giver struktur for at lette denne proces.

Et andet kapitel, Stof til eftertanke, åbner med underholdende lille digt Food F (l) ight. Han skriver: ”Flying ske til at styre / dette er fodring patrulje / radar spioner to små læber trykke stram / Bøjlen er lukket / Alle kommandoer er imod / Kaptajn Broccoli er ikke en glæde; / Brug lignende takt / på en fantasy spor / lokomotiv med last er dampende / tunnelen er blokeret / baby tænder fast låst...”digtet fortsætter på denne måde, male en underholdende, hvis snarere rodet, billede af fodring tid med et lille barn. I stedet for blot at se den spidsede munden som en ubekvem tegn på stædighed, Wohlmuth påpeger, at ved at lukke sin mund ”dit barn er faktisk at indgå i en proces, der vil have uafhængighed som sin endelige destination”, og bemærker, at i stedet for en magt kamp, ​​er dette en mulighed for barnet at opleve autonomi.

Hans sidste digt, Beyond Eighteen, lyder: ”Når ællingen / nu en svane / din akavet ungdomsårene gået / Lige efter / blafrende vinger, / ansvarlig / for hvad livet bringer / Airborne over / bjergtoppe / eller turbulent / lavtryk falder / Store og juridiske / fri til at flyve, / svæve yndefuldt / gennem voksen himmel.”der er ingen tekst til at ledsage dette digt. Det står alene.

Mens du flytter i og for sig selv, dette digt, ligesom resten af ​​bogen, efterlader mig ønsker mere. Mange af hans kapitler opdrage interessante og vigtige begreber i forældrerollen, som fortjener yderligere diskussion. Men de føler sig lidt underudviklet, ideer, som kan være vanskelig at anvende uden mere struktur og forklaring. Wohlmuth inkorporerer begreber, fagfolk inden psykodynamik vil samle op på - at bringe op ideer som twinship, spejling, og optimal frustration. Men han gør lidt mere end nævne disse i forbifarten, med lidt længere forklaring af deres anvendelse eller betydning. Dette føles som en tabt mulighed, både for forfatteren, der tydeligvis har en betydelig bredde af viden om disse emner, der kunne deles, og læseren, der ville sandsynligvis drage fordel af en mere grundig forklaring af disse principper. I modsætning hertil, til tider, han går uforholdsmæssigt i dybden på et emne, såsom et helt kapitel på at tage et barn til lægen.

Samlet set er bogen en lys, let læst, men jeg følte, at det kunne være meget mere. Det kan nemt blive forbrugt i løbet af et par eftermiddag nap gange, hvilket, for nogle, kan være ideel.

Psychoetry: Lessons i Poetic Parenting COMTEQ Publishing, 2017 Paperback, 76 sider $ 19,95

Lære at håndtere depression