Boganmeldelse: Når en person, du kender, har depression | DK.Superenlightme.com

Boganmeldelse: Når en person, du kender, har depression

Vi ønsker alle at hjælpe og støtte de mennesker, vi holder af i vores liv - uanset om de er venner, familiemedlemmer, eller væsentlige andre. Efter alt, de gør det samme for os. Når en af ​​de mennesker beskæftiger sig med en stemning lidelse, men det er nemt at føle sig som om du er ude af din dybde. Du kan være bange for at sige eller gøre noget forkert. Du kan bekymre sig om at gøre situationen værre. I sin bog, når nogen du kender har Depression: ord at sige og forslag til aktiviteter, Susan Noonan tilbyder konkrete forslag til pårørende forsøger at støtte kære beskæftiger sig med depression og bipolar lidelse.

Frem for alt, Noonan søger at skabe en praktisk vejledning. Bestående af blot ni korte kapitler, dette sandsynligvis ikke vil være den eneste bog, du læser om at håndtere humørsvingninger. Men det er en rimelig sted at begynde. Herunder emner som ”Tegn på depression skal du se efter” og ”Finding professionel hjælp,” Når nogen du kender har depression i store træk dækker grundlæggende emner, du skal bruge til at understøtte en ven eller et familiemedlem der beskæftiger sig med depression eller bipolar lidelse. Det er en hurtig, tilgængelig læse med nemme at gensyn passager, nyttige tjeklister og diagrammer, og en hjælpsom ordliste og ressource liste for yderligere læsning. Især er dette ikke en tekst, beregnet til fagfolk eller studerende inden for psykologi, ligesom det heller ikke forsøge at rådgive læserne med humørsvingninger. Dette er ikke at sige sådanne læsere vil ikke finde bogen interessant, men dens praktiske tilgang har ikke dem i tankerne.

Noonan begynder med statistik, definitioner, og symptomer. 350 millioner mennesker beskæftige sig med depression på verdensplan, konstaterer hun, men ikke alle oplever eller tilbud med depression på samme måde. Især er der en markant forskel mellem de måder mænd og kvinder konfrontere humørsvingninger. Desuden er hun understreger, at svær depression er en recidiverende og remitterende sygdom, så en person kan have til at imødegå gentagne depressive episoder. Dette skaber sine egne udfordringer for pårørende, der kan have til at styre deres egen skuffelse såvel som deres kærlighed dem i tilfælde af et tilbagefald. Disse tidlige kapitler er en blanding af tekniske oplysninger, såsom vedrørende teorien om depression i hjernen, at helt praktiske øvelser, herunder inddragelse af en stemning skema til sporing depression og bipolare episoder og en tjekliste med depression symptomer.

De efterfølgende kapitler af bogen giver pårørende tips til at skabe et støttende miljø og engagere sig i en sund kommunikation. Kapitel 3, ”Støtte og kommunikationsstrategier,” understreger vigtigheden af ​​at lytte uden at dømme og reagere med empati. Der er en fristelse, Noonan skriver, at ønsker at tilbyde rådgivning eller relatere dine venners erfaringer tilbage til din egen. Men det er bedst at modstå disse impulser og i stedet fokusere på, hvad din elskede fortæller dig om hendes mentale tilstand. På samme måde bør vi forvente, vrede og frustration samt sorg og håbløshed.

I ”Nyttige Approaches” Noonan ikke kun diskuterer måder at give håb og støtte, hun forklarer også det grundlæggende i mental sundhed: behandling af fysiske sygdomme, få tilstrækkelig søvn, udøver og spise rigtigt, og vedligeholdelse rutiner. Disse, hun bemærker, er vigtigt ikke kun for dem af os der beskæftiger sig med depression, men også for pårørende. Hun vier et senere kapitel, ”Omsorg for Pårørende,” til dette emne og diskuterer behovet for at etablere grænser, som kan være en særdeles vanskelig proces for nogle.

Når nogen du kender har Depression er ikke en udtømmende tekst om emnet af depression. Snarere er formålet at være en praktisk vejledning for dem, der ønsker at hjælpe. Du må ikke finde det nemt at få de samtaler, der er skitseret i denne bog, især hvis du prøver at overbevise en elsket at få professionel hjælp, eller hvis muligheden for selvmord synes at være en umiddelbar trussel, men Noonan tilbyder de værktøjer, du har brug for til at begynde de svære samtaler. Hun forudser også behovet for at forberede sig til genvinding og nødvendigheden af ​​at udvikle de rette kompetencer til at etablere modstandskraft. Hendes liste over dos og hvad kan ikke tage højde for enhver situation, du og din ven ansigt, men det vil give dig en fornemmelse af, hvordan man griber dine interaktioner.

Når nogen du kender har Depression er den slags bog kan du først læse cover-to-cover på en eftermiddag, som du tænker over, hvordan man kan hjælpe en person i dit liv med depression. Måske endnu vigtigere, dog kan du gense det hurtigt og nemt i hele processen med at støtte denne person, hvad enten på deres værste eller bedste dag. Noonan søger ikke blot at forklare bedste tilgange eller løfte stigmatisering af psykisk sygdom, men hun skriver også at give os til at give den bedst mulige pleje, vi kan - og at drage omsorg for os selv så godt.

Når nogen du kender har Depression: ord at sige og ting at gøre John Hopkins University Press, april 2017 160 sider, Paperback $ 16,95

Disciplinerende ældre teenagere

At bebrejde andre: gør ondt mere end det gør ondt på dem