Boganmeldelse: hvilken kærlighed er og hvad det kunne være | DK.Superenlightme.com

Boganmeldelse: hvilken kærlighed er og hvad det kunne være

På den første side af, hvad kærlighed er, og hvad det kunne være, forfatter Carrie Jenkins lader læserne vide, at hun er en filosof, og at hun har både en mand og en kæreste. Jenkins er ikke snyd eller skjule hendes relationer fra enten partner. Hun øver etisk nonmonogamy. Er hendes nonmonogamous kærlighed tælle som ægte romantisk kærlighed? Er det muligt at være forelsket i to personer?

Hvad kærlighed er, og hvad det kunne være er en dybt tankevækkende, skarp, og engagerende udforskning af arten af ​​romantisk kærlighed. Jenkins identificerer det centrale spørgsmål i bogen som: Hvordan kan elske være både biologisk og en social konstruktion? For at finde svar, strækker hun langt ud over hendes felt af filosofi at udforske perspektiver fra psykologi, antropologi, litteratur, biologi, neurovidenskab, evolutionær videnskab, feministiske studier og mere.

Jenkins' overblik over de forskellige måder romantisk kærlighed er blevet fortolket på forskellige tidspunkter og på forskellige steder gennem historien kan virke som en overbevisende argument for visning af romantisk kærlighed som en social konstruktion. Men Jenkins har lidt tålmodighed for enten en rent social visning af romantisk kærlighed eller et rent biologisk synspunkt. Med hensyn til sidstnævnte, hun undersøger arbejde Helen Fisher.

Mens Jenkins er enig med Fisher på nogle punkter, hendes kritikker er endnu mere kraftfuld. Hun eviscerates hvad hun beskriver som Fisher argument om, at romantisk kærlighed er væsentlige ”en grundlæggende biologisk drev, der udviklede sig, fordi vores hjælpeløse kvindelige forfædre havde brug monogame mænd til at sørge for dem, mens de opdraget deres babyer.”

Til Jenkins, forstå betydningen af ​​både de biologiske og sociale grupper i romantisk kærlighed er ikke bare vigtigt intellektuelt. Det har også stor betydning for vores liv. Hvis vi ser kærlighed som udelukkende biologisk, siger hun, risikerer vi at behandle kærlighed som ”en naturlig, objektiv og uforanderlig ting, som vi har relativt ringe indflydelse.” Det ville underminere vores motivation til at foretage forandringer.

Men hvis vi læner for meget på visningen af ​​kærlighed som en social konstruktion, på den anden side, risikerer vi tænker, at vi kan skabe ændringer, der bare ikke kommer til at ske. For eksempel ville det ikke fungere at forsøge at omdefinere kærligheden som noget ”man kan 'bare snap ud af', når et forhold slutter i stedet for at opleve måneders hjertesorg.” Den biologiske virkelighed romantisk kærlighed begrænser den slags sociale forandringer, der er mulige.

Titlen på bogen, hvad kærlighed er, og hvad det kunne være, syntes at love en omfattende udforskning af kærlighed i dens mange former, herunder for eksempel, kærligheden mellem venner, mellem forældre og børn, måske endda kærlighed ideer. Jeg var skuffet, i første omgang, for at lære, at bogen var fokuseret på romantisk kærlighed. Jenkins har dog diskutere andre former for kærlighed her og der. Hun giver også opmærksomheden på spørgsmål af relevans for enlige, der enten har ringe interesse i romantisk kærlighed, eller som har lidt erfaring med det, selv om de gerne vil.

”I det samfund, jeg bebor, er det umuligt at undgå de psykologiske konsekvenser af amatonormativity - at tanken om, at hvis du ikke er i romantisk kærlighed, eller i det mindste på udkig efter det, så du laver liv forkert,” skriver Jenkins.

Det centrale sociale funktion romantisk kærlighed i det moderne samfund, Jenkins argumenterer, er at tage de ”stærke kræfter af voksne tiltrækning, hengivenhed, og pleje”, og lede dem ind i kernefamilie enheder. For romantisk kærlighed at få kanaliseret effektivt ind blot at én familie formular, skal to slags variationer blive stoppet i deres spor: at have mere end én romantisk partner, eller har ingen partner overhovedet. Normen for monogami dækker det første, og amatonormativity, den anden.

Dem, der praktiserer nonmonogamy og dem, der bor enkelt straffes med stereotyper og stigmatisering, mens dem, der følger den foreskrevne vej bliver belønnet med kulturel bekræftelse og juridiske fordele og beskyttelse.

Gennem hele bogen, Jenkins udfordrer ét stykke af konventionelle visdom efter den anden. For eksempel på den fremherskende opfattelse, at kvinder bekymrer sig om monogami mere end mænd gør, skriver hun:

”Stærk socialt pres for at få (og ekspres) præferencer for monogami skaber betingelser, hvorunder det er kompliceret at finde ud af, hvad kvinder 'naturligt' foretrækker.”

Det samme er tilfældet, tror jeg, for spørgsmålet om, hvorvidt folk virkelig kan ønsker at være single. Socialt pres at mandatet kobling gør, er svært at vide, hvad folk virkelig foretrækker.

Kapitlet ”Hvad skal ændres,” opbygger en liste over måder at romantisk kærlighed har brug for at blive rekonstrueret for at blive mere inkluderende. Amatonormativity, for eksempel, eller den antagelse, at en central monogamt forhold bør være normen for mennesker har til at gå, som gør den antagelse, at romantisk kærlighed bør føre til ægteskab og børn. Ændringer, Jenkins mener, vil være gradvis og vil finde sted ”på baggrund af kontinuitet.”

Hvad kærlighed er, og hvad det kunne være Carrie Jenkins Basic Books, januar 2017 Indbundet, 215 sider $ 26.99

Brug det eller tab det

Lære at stole på dig selv efter forræderi