Boganmeldelse: fuld cirkel | DK.Superenlightme.com

Boganmeldelse: fuld cirkel

Boganmeldelse: fuld cirkel

Enhver, der har set en hjemløs person, der har spekuleret over, hvorfor eksisterer velfærd, der har kæmpet for at forstå, hvorfor en anden person handler, som de gør, bør læse Jane Hersey Full Circle. Dette er en bog om forståelse. Det viser, at der er meget mere end det, du ser under overfladen af ​​hvem folk er i det offentlige. Det viser, at folk forsøger at gøre det bedste de kan med det, de har, og at nogle gange det bedste de kan, er ikke nok, og deres kolleger i samfundet er nødt til at træde til og hjælpe.

Det er vigtigt at bemærke, fra starten, at Hersey ikke skrev Full Circle at blive berømt, for at tjene penge, eller for at få personlig opmærksomhed. Skrivning var den eneste måde, hun vidste at fortælle, hvad hun havde været igennem. Bogen illustrerer, hvordan det føles at vokse op og overleve i verden efter en traumatisk barndom. Ved at skrive det, Hersey gik igennem, hvad jeg kan kun forestille mig var en uhyre smertefuld proces med at genopleve tidligere tragedier til at gøre sin stemme hørt og at ”øge bevidstheden om de varige effekter af dyb og langvarig fattigdom og afsavn.” Full Circle er efterfølgeren til Breath in the Dark, som beskriver alt Hersey måtte leve gennem opvækst, herunder ansvaret for at tage sig af hendes stofafhængige og glubske mor og to brødre, bliver voldtaget af sin far, og varig fattigdom. Full Circle begynder, når Hersey er en ung voksen og fokuserer på de eftervirkninger af misbrug.

Hersey forfatterskab er reel og rå og forbavsende ærlig. Hendes bog er sporadisk flow og mangel på struktur hjælpe læseren til at forstå hendes tankegang. Hun taler ud fra et perspektiv af værdsættelse andres følelser og følelser og tager absolut ingen bestand i hendes egen. Igennem bogen er det tydeligt, at hun har nul selvværd. Hun er ude af stand til at forbinde med mennesker eller beskæftiger sig med sociale interaktioner. Hun kan ikke tage vare på sig selv eller hendes søn, kan ikke fortolke andres handlinger, og kan kun se at få andre til at føle sig bedre ved at ofre sig selv. Ser fra en psykolog perspektiv, kan man se, at Hersey ikke fik kærlighed og pleje nødvendig for at skabe en sikker fastgørelse, og at virkningerne af denne afsavn varede længe ind i voksenalderen. Den måde Hersey ser tingene er så overskygges af hendes manglende evne til at klare, at hun helt fejllæser situationer. Hun forstår ikke, hvad det betyder at blive elsket og ikke ved, hvordan man holder en samtale.

Jeg var meget engageret med Hersey progression gennem hele bogen. Jeg sørgede med sine fiaskoer at tilslutte, jeg følte vrede på dem, der mishandlede hende, og jeg ønskede dårligt at give hende et knus og lade hende vide, at der er gode i verden. Jeg tilbragte hele bogen spekulerer på, om hun nogensinde ville flygte fra den grimme side af verden og finde gode. Naturligvis må hun er kommet ud af det noget, fordi hun var i stand til at skrive denne bog - men teksten ender ligesom hun er begyndt rejsen af ​​terapi og helbredelse.

Hver uge hører jeg folk at dømme personer, der ikke kan holde et job og kan ikke tage vare på sig selv. Det samme gælder for Hersey. Folk har en tendens til at bebrejde hende for ikke at tænke på andre og for egoistisk kun at tænke på sig selv. Men ved at læse hendes bog, læseren kommer til at forstå, at forfatteren har knapt en bevidsthed i hendes frazzled sind af, hvad der foregår - at alle situationer er kørt ned med en tyk tåge af angst og selvlede.

Hersey historie kan tjene som en øjenåbner for dem, der ikke kan se, hvorfor nogle mennesker har svært ved at tage vare på sig selv. Det er et must-read for alle, studere vedhæftede lidelser eller forsøger at forstå en person, der har haft en hård barndom. Jeg ønsker kun, at jeg havde været i stand til at læse om de senere år, da Hersey forhåbentlig når enden af ​​tunnelen, og er måske i stand til at nyde sollyset.

Full Circle Troubador Publishing Ltd, February, 2017 Paperback, 178 sider $ 17,95

Er der virkelig en dissociativ identitetsforstyrrelse?

Til forsvar for frieri