Boganmeldelse: dødelige obligationer | DK.Superenlightme.com

Boganmeldelse: dødelige obligationer

Boganmeldelse: dødelige obligationer

At miste en forælder er ødelæggende. Men at miste begge forældre inden for 13 dage efter hinanden? I sin eBook erindringsbog, Mortal Obligationer, John Tsilimparis fortæller hans forældres vanskelige dødsfald, hans far fra forskellige sundhedsmæssige betingelser og hans mor af kræft. Tsilimparis beskriver deres sidste måneder i levende detaljer, samt hvordan han forsøger at klare at miste begge forældre.

Et andet emne, han nøje udforsker er hans svær angst. Siden barndommen har Tsilimparis kæmpet med panikanfald, der topper som han forsøger at tumle med sin families dystre situation.

Ud over at beskrive den nuværende, Tsilimparis vævninger i erindringer fra sin barndom sammen med sine forældres historie, og hvordan de mødtes. Han fokuserer på sin fars flygtige natur og verbale overgreb - en mand, der hedder hans tre sønner efter græske guder, spyede fornærmelser regelmæssigt og overladt til Caribien og Europa af ham selv, når han følte glemmes - og hvordan hans opførsel påvirket ham og hans familie. (Kort sagt, det skræmte dem.) Tsilimparis beskriver også de andre tragedier, der præget deres liv, ulykker, at medlemmer i familien havde kontrol over, og dem, de ikke gjorde.

Mortal Obligationer lyder som en side-turner. Selvom læsere kender resultatet, du længes efter at vide, hvordan det hele udfolder sig - og hvordan det gør, er fascinerende, gribende og hjerteskærende.

Tsilimparis heller ikke holde noget tilbage. Faktisk var der mange gange, at jeg blev overrasket over hans oprigtighed og sårbarhed. Psykoterapeuter afskrækkes fra at afsløre personlige oplysninger. Så for at læse en terapeut være så åben med sine følelser, drømme og tanker var forfriskende. For eksempel, i løbet af en særlig mørk tid, skriver han:

Jeg ved stadig ikke, hvordan jeg gjorde det gennem skilsmissen. Den løsrivelse fra Linda, selvom det er nødvendigt, var intet mindre end en kød-ripping oplevelse. Jeg betalte en kæmpe pris for at falde i kærlighed for hurtigt. Den breakup med min ekskone inspireret nogle af de værste episoder af panikanfald, jeg nogensinde havde oplevet. Jeg var alvorligt svækket og til tider, selvmordstanker. Men selv om jeg kom til det punkt, hvor jeg ønskede at dræbe mig selv, den forbandelse jeg var hjemsøgt af - for at beskytte min mor - ville ikke tillade det. Jeg var nødt til at forblive stærk for hende, så jeg blev bare ved lidelse.

Læsere vil finde memoir relatable på mange niveauer. For én, som fremgår af det foregående uddrag, Tsilimparis kæmpet med selve lidelser, han hjælper sine klienter med, herunder svær angst og depression. Dette understreger, at ingen af ​​os er immune over for livets slag - selv terapeuter, der folk almindeligvis antager må have regnet det hele ud. (Bemærk, at mange komplekse faktorer bidrager til at forårsage psykisk sygdom, herunder genetik og biologi.)

For det andet vil Tsilimparis erfaringer med sin døende forældre genlyd med læserne. Mange frygter forældrenes tilbagegang eller forbifarten, huske det øjeblik, eller øjeblikke de indså deres forældre ikke var uovervindelig og forstå den forandring, en forælders død bringer.

Mortal Obligationer også er velskrevet, selvom nogle sektioner læse alt for dramatisk og detaljeret. Alligevel den levende prosa hjælper læsere føler de øjeblikke og få en dybere forståelse af familiens dynamik, herunder Tsilimparis s modstridende forhold til sin far og hans uigennemtrængelig obligation med sin mor.

Som du dreje hver side, du føler dig tættere og tættere på familien. Tsilimparis minder nogle dybtfølte minder med sin far, som viser læserne, at selv de hårdeste hjerter kan have en blødere side. Alligevel læser Tsilimparis s fars tirader er hård, især når man tænker på hvor dette liv formede hver af dem. Også svært at læse, er Tsilimparis beskrivelser af hans forældres tilbagegang - af værdighed, at sygdom og alderdom tage væk - noget igen, at læserne uden tvivl vil forholde sig til. Gennem hele bogen, Tsilimparis også eftertænksomt trækker indsigt i sine forældres adfærd og hans egen.

I sidste ende er erindringsbog giver håb og viser, at folk kan være utrolig robust, selv i de mest rædselsvækkende gange. Og at selv de tidspunkter kan bringe lys og transformation.

Penge og mental sundhed

Tre ansigter af depression