Boganmeldelse: Autismespektrumforstyrrelse: Den ultimative teenage guide | DK.Superenlightme.com

Boganmeldelse: Autismespektrumforstyrrelse: Den ultimative teenage guide

Har du brug for at tale med din teenager om autisme spektrum forstyrrelse? Måske de har en søskende, en ven, eller en klassekammerat, der er blevet diagnosticeret med ASF. Måske har du en teenager med ASF. Måske du er lærer, forælder eller elev, der vil blot lære mere. Fuldt opdateret med posten - 2016 terminologi og diagnostiske sprog, autismespektrumforstyrrelser: The Ultimate Teen Guide, af Francis Tabone, præsenterer en tilgængelig, omfattende guide til ASD for middle school studerende og derover.

Ligesom ADD og ADHD i 1990'erne, har autisme spektrum forstyrrelse set en kraftig stigning i den offentlige bevidsthed - og den offentlige angst. Fra den fejlagtige sammenslutning af vacciner med ASF til konsolidering af lidelser under spektrum (Aspergers, for eksempel er blevet afskaffet som en diagnose), har ASD blevet et populært emne uden nødvendigvis at blive en folkeligt godt forstået emne. Tabone til formål at afhjælpe, at der for unge med sin bog, der er skrevet til at give læserne en grundlæggende forståelse af ASD og, endnu vigtigere, anbefalinger til at interagere med personer med ASF.

Tabone vejledning er fornuftigt opbygget, så hvert kapitel bygger videre på tidligere oplysninger. Begyndende med ”Grundlæggende” og ”Hvad er et navn? Et historisk blik på ASD,”Tabone derefter bevæger sig ind i en mere teknisk diskussion af ASD og hvordan det påvirker hjernen og sanserne. Senere kapitler omhandler ASD og samfundet, herunder ”Uddannelse og terapier for personer med ASF” og ”The Fame af ASF.” Endelig Tabone giver sammenhæng og støtte med de sidste kapitler, ”forældre og søskende-Hvad er deres erfaringer?”, Og "Hvad skulle jeg sige? Hvad skal jeg gøre?”Pos yderligere lede læseren og giver mulighed for nem browsing, herunder’Theory of Mind’,’Hvad kan Sensory Integration dysfunktion Feel Like?’Og’Sprog, ingen har autisme.’

Autismespektrumforstyrrelser er også hjælpsomt spækket med diagrammer, forklaringer af centrale begreber og ideer, case studies og anekdoter at lette læserens forståelse. For eksempel i ”The Brain og ASD,” Tabone forklarer, hvordan en MRI maskinen fungerer, indbefatter en graf, der viser korrelationen mellem hjernens størrelse og alder, diskuterer hvor mange neuroner i den menneskelige hjerne, tilvejebringer et diagram af hjernens generelle struktur, viser beskæres og ubeskårne neuroner, og introducerer historien om en ung mand ved navn Michael, der kan huske alles fødselsdag. Disse sidebemærkninger lejlighedsvis forstyrre den normale strøm af teksten, men generelt give større sammenhæng og forståelse, og er let tilbage til senere.

Men autismespektrumforstyrrelser giver mere end definitioner og forklaringer. Det tackler også forskellige strategier i klasseværelset for at undervise elever med ASF. Disse kan være nyttige både for studerende og deres familier og for potentielle undervisere. Tabone understreger, at ethvert individ med ASF er anderledes, som ikke frembyder den primære udfordring for undervisere og skolepersonale. Men detaljer han også en lang række uddannelses- og den terapeutiske strategier, herunder Applied Behavior Analysis, Picture Exchange Communication System (PECS), Floortime, Pivotal Reaktion Behandling, og TEACCH, eller behandling og uddannelse af autistiske og Kommunikation Relaterede handicappede børn.

Måske vigtigst af alt, dog autismespektrumforstyrrelser inkluderer historier om personer med autisme, dele deres erfaringer og unikke samspil med verden. Tabone deler stemmerne fra mange teenagere med ASF; ligeledes, beskriver han livet for flere berømte personer med ASD og ASF-lignende symptomer, herunder Temple Grandin, Daniel Tammet, Kim Peek, og Susan Boyle. Disse fortællinger ikke kun give sammenhæng og yderligere information, de er en bemyndigelse måde for teenagere at forstå ASD og perspektiverne af personer med ASF. Faktisk den allersidste del af bogen er historien om Jake, en ung mand med ASF hvem Tabone kender godt. Mere omfattende end andre fortællinger i teksten, Jakes historie beretter både hans kampe og hans triumfer. Tabone lejlighedsvis indskyder et punkt om Jakes oplevelse, men historien er ellers helt hans. Derfor autismespektrumforstyrrelser byder på meget mere end en historisk eller neurologisk perspektiv; det giver et menneskeligt perspektiv.

Tabone har sammensat en uhyre hjælpsom bog, ikke kun for teenagere, men også for andre medlemmer af samfundet og lægge læsere ens. Første gang pædagoger vil sandsynligvis finde meget, der er til gavn her, som vil forældre. Autismespektrumforstyrrelser kan behændigt læses i en dag eller to; det ligeledes egner sig til nem søgning for dem, der ønsker at springe rundt eller gense særlige kapitler senere. I de endelige materialer, Tabone indeholder en liste over yderligere ressourcer til teenagere, herunder hjemmesider, bøger og film, der kan være til hjælp. Men igen, alle i håb om at få en større forståelse af ASF vil drage fordel af optagning denne bog.

Autismespektrumforstyrrelser: The Ultimate Teen Guide Rowman & Littlefield Publishers, August 2017 Indbundet, 232 sider $ 45.00

Boganmeldelse: barndom forstyrret: hvordan din biografi bliver din biologi

At lære at forstå min brors skizofreni